måndag 20 augusti 2012

Muggar

Är rätt förtjust i kaffe. Dricker understundom även te. Yogite helst. Womens enegi och bedtime är mina favoriter. Men kaffe ligger mig lite närmare om hjärtat. 
Kaffe ska drickas ur en trivsam mugg eller kopp. Gör stor skillnad på upplevelsen.
Nu får ni följa med på en turné bland mina muggar. 

Den här koppen är ur mina allra första servis. Innehåller både koppar, fat, tårtfat och gräddsnipa. Köpt på Domus på stortorget i Gävle är jag flyttade hemifrån. Jag tyckte den var sååå fin! Nu ska ni veta att vi pratar tidigt 80-tal här. Fast jag tycker fortfarande att den är fin, tar fram den ibland när vi har kalas.

Den här muggen har Marianne Hellberg i Torsåker gjort. Hon har verkstad hemma och när jag köpte dessa hade hon även en butik i byn med massor av fina egengjorda grejer.
Jag tycker väldigt mycket om den, har 5 stycken. De passar alldeles utmärkt till vår medeltida inredning i källaren. Men jag kan INTE förmå mig att dricka kaffe ur den. Märkligt. Resten av familjen uppskattar dom i alla fall
Den här muggen är en klar favorit. Både till kaffe och te. Den heter PACKAD MUS och är designad av Lasse Åberg. Den här Lasse Åberg är förutom en rolig figur och filmskapare, även duktig formgivare. Nu ska jag berätta om en stöld, rätt oskyldig men ändock. Den hände sent 80-tal så det är väl preskriberat vid det här laget.
Lasse hade utställning på Gävle Museum. Runt om i stan satt affischer om utställningen. På den affischen var det just den här bilden. På min favoritmus! Till saken hör att den inte gick att köpa. Jag kollade. Så en sen kväll på kvällskissrundan, skruvade jag upp glaset på busshållplatsen nedanför museet, drog ut affischen och fortsatte promenaden utan att se mig om.
Den affischen vårdade jag ömt. När jag jobbade på kontor ett tag hamnade den där för att förgylla de fula, oinspirerande väggarna. Jag gick hem på barnledighet, kontoret brann ner och med det även musplanschen. Sorg!
 En GRÖN mugg, matchar det mesta jag har på mig! Rätt storlek, rätt grovlek och ett lagom stort öra.
Den prickiga muggen kommer från Linda på Gårdhammar, som inte alls trivdes med den. Så vi bytte  muggar med varandra. Jag fick den när jag en period försökte mig på LCHF. Som min kropp för övrigt tyckte var helt fantastiskt. För att kunna ta bort mjölken ur kosten, som är helt nödvändig i kaffet för min del, gjorde jag egen "äggmjölk". Hett vatten, smör och ägg. Superbra alternativ! Men detta skum som bildas, satte sig som pansar på muggens insida om jag inte sköljde ur den direkt.

Fortsättning följer!

Inga kommentarer: